Nu-mi da, Doamne, desăvârşire, dă-mi smerenie...
Cel mai mare necaz a multora dintre
noi, cei care ne considerăm creştini e că nu suntem nici calzi, nici
reci, că nu suntem în stare nici să ne jertfim, nici să mărturisim. Nu
mai avem acea ardere către Hristos, pe care au avut-o acei, care au
intrat în istoria Bisericii ca sfinţii, cuvioşii şi preacuvioşii săi.
Astăzi mulţi dintre acei, care nu au
avut o educaţie creştină, la un moment dat, obosiţi de viaţa fără de
sens descoperă acest foc arzător al căutării: unde este adevărul, există
Dumnezeu, pentru ce trăiesc eu, care este scopul vieţii mele şi a
omenirii în genere? Dar pentru mulţi dintre noi aceasta este o flacără
prea mică şi care nu e în stare să dea naştere unui foc arzător, care te
va face să nu cedezi până nu vei găsi răspunsurile atât de necesare
sufletului. Dar nu poţi aprinde o flacără, fără a avea măcar o mică
sursă a ei.
...Sfânta Liturghie în Biserica
Ortodoxă!... şi mai ales într-o zi de sărbătoare...Cât e de frumos! Ce
înălţător! Cât de minuat cântă strana...Mergem regulat duminica la
biserică, uneori şi în sărbători...Punem câteva lumânări, mai visăm la
ceva, ascultăm cântările minunate... Cu timpul ne mărturisim în fiecare
post, ne împărtăşim, postim şi chiar facem fapte bune. Totul de parcă e
bine. Conştiinţa e împăcată. Ducem după închipuirea noastră o viaţă
duhovnicească şi deci ...ce ne-am mai putea dori..Convingerea că viaţa
duhovnicească constă din îndeplinirea a careva reguli religioase (post,
pravilă de rugăciune, primirea sfintelor taine, participarea la Sfânta
Liturghie ş.a), este una total greşită, şi ne aduce doar ceva exterior
şi rece. Oare nu şi nouă ne adresează Hristos cuvintele: " Vai vouă,
cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că voi curăţiţi partea din afară a
paharului şi a blidului, iar înăuntru sunt pline de răpire şi de
lăcomie." (Mt 23, 25).
Probabil că nu este uşor să înţelegi şi
mai ales să accepţi, dar îndeplinirea regulilor şi normelor relegioase
exterioare, fără schimbarea vieţii interioare se poate sfârşi foarte
grav. Căci îndeplinind doar normele morale generale – nu ucide, nu fura,
nu înşela, dar neavând nici un pic de dragoste faţă de cei din jur,
nicicând nu vei deveni ceea, la ce se aşteaptă Hristos de la noi. Şi mai
grav e faptul, că limitându-ne la trăirea doar în exterior a credinţei,
ne pierdem şi mai mult, începând să ne considerăm aproape „sfinţi".
Scriptura ne spune clar că nu doar faptele şi cuvintele noastre, dar şi
gândurile şi intenţiile trebuie să fie în duhul lui Hristos. Cineva
spunea că poţi şi din mândrie să îndepleneşti aproape toate poruncile şi
să fii duşmanul lui Hristos, deci poţi să nu cedezi cu nimic şi să faci
tocmai conform rânduieilor şi pravililor bisericeşti, dar în suflet să
nu te apropii nici măcar puţin de Dumnezeu. De fapt într-un fel nici să
nu ai nevoie de El, considerându-te deja şi aşa suficient de „bun". Doar
Mântuitorul n-a venit să-i cheme pe cei drepţi, ci pe cei păcătoşi la
pocăinţă. Şi dacă nu apare înţelegerea, dar şi mai mult acceptarea şi
altuli adevăr – Dintre care cel dintâi sunt eu....
Este surprinzător, dar pentru mine este
foarte greu, ca unei persoane cu nu puţine păcate (teoretic nu mă
îndoiesc deloc de acest fapt), să mă simt într-adevăr un om păcătos,
pentru a vedea că Hristos a venit nu doar pentru a salva lumea, dar şi
pe mine. Că pe toţi – la sigur, dar pe mine ... De ce să mă salveze? Nu
sunt membră a unei secte, o persoană fără de credinţă, care la sigur
trebuie salvaţi. Doar eu nu sunt aşa...deşi în glas nu spun aceste
cuvinte, undeva în adâncul sufletului păstrez o mică convingere că fie
şi în cel mai îndepărtat colţişor al raiului se va găsi un loc şi pentru
mine.
Cu toate acestea, cum este de fapt în
realitate? Sunt bună atât timp, cât nimeni nu "m-a atins". Dar cum mi-au
fost atinse sentimentele, interesele - se întâmplă ceva mai grav. Ca un
arici mă zgrebulesc, totodată fiind gata să-mi împung acele îm mâna
celui ce mi-a provocat durerea. Sufletul nostru este plin de multe
patimi, care sunt deosebit de evidente atunci, când le atingi. Acestea
sunt aidoma unor şarpi, care când dorm pot părea chiar interesanţi, dar
fiind treziţi sunt foarte periculoşi Toate patimile se pare că triesc în
noi. Şi noi cu toate acestea, nu suntem în stare să le vedem. În
această stare suntem capabili să nu observăm nimic rău în propria
noastră persoană, iar în ceilaţi - vedem tot răul existent.
Şi atunci care ar fi izbăvirea din
această stare gravă. Prima şi cea mai grea încercare e să vedem pentru
ce a venit Hristos să ne salveze pe fiecare dintre noi. Să ne vedem
propriile păcate, imposibilitatea să ne luptăm cu patimile noastre cu
propriile puteri. Să văd că de fapt nu sunt în stare să nu-mi judec
aproapele, să nu invidiez, să nu mă mândresc, să nu port supărare (sau
mai grav ură), să nu fiu zgârcită, aşezându-mă la masă să nu mănânc mai
mult de cât am nevoie. Şi aşa fără de sfârşit. Şi cu toate acestea de la
care nu mă pot abţine păstrez o părere nu prea rea despre mine. Şi
chiar dacă-mi văd greşalale – mereu mai este şi momentul – păi ceilalţi
nu sunt mai buni!
Deci cel mai important e să aflu ce
reprezint cu adevărat. Şi pentru aceasta avem în faţă o carte veşnică cu
învăţăturile sale dătătoare de viaţă – Evanghelia. Învăţătura căreia nu
se limitează la ţinerea postului – căci dacă merg la biserică şi nu
mănânc carne, dar îmi urăsc colegul cu care fac o muncă comună, atunci
la ce mai merg şi de ce nu o mănânc. Şi atunci descopăr că ce nu aş face
din cele cerute, de fapt nu sunt în stare să birui nici o patimă. Şi
doar atunci sincer simt cum din adâncul meu se trezeşte rugăciunea :
«Doamne, ajută-mă! Fii, Doamne milostiv către sufletul meu păcătos!». Şi
doar din această smerenie care se trezeşte în inima mea, din
comunicarea cu alţi oameni, din încercarea de a respecta cu adevărat
poruncile lui Hristos, mi se deschide căte puţin adâncul sufletului meu.
Sfântul Petru Damaschin ne zice că atunci mergem bine duhovniceşte,
când ne vedem păcatele noastre în toată amănunţimea lor, ca pe nisipul
mării.
Calea adevărată trebuie să ne aducă
către smerenie, care începe de la vederea propriei păcătoşenii. Calea
pierzării e cea pe care suntem convinşi că ducem o viaţă curată şi
plăcută lui Dumnezeu.
Natalia Lozan
http://luminaortodoxiei.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu